Proč skladovat tunu papírků, když lze zboží reklamovat bez účtenky?
- Články
-
Jan Dolejš
- 11.9.2016

Tento nesmyslný zvyk nás učí mámy a babičky od nepaměti – hlavně si schovej účtenku, ať to pak můžeme reklamovat! Věděli jste ale, že zboží jde podle zákona reklamovat bez účtenky a skladování jejich originálů je zbytečné?
Máte už plné zuby skladování účtenek? Zkuste 21. století a vyhoďte je
Nejen ženy rády nakupují, ale i moderní muž si chce dělat radost stále častěji. Nejedná se sice o kraviny z parfumérie či desítky nových hadrů, ale spíše o chytrou elektroniku a stylovou výbavu plechového miláčka. Tak či tak máme jako zákazníci právo na dvouletou záruku, kterou v případě poruchy musíme u prodejce dokázat. Patříte mezi ty, kteří titěrné papírky stále skladují a pak jsou zlostí bez sebe, když je v případě reklamace nemohou najít? No, tak to vám řekneme tajemství – zakoupené věcičky lze reklamovat bez účtenky.
Co říká zákon? Reklamace bez účtenky s plnou parádou
Člověk se běžně takovou blbostí jako účtenky nezabývá, natož aby studoval každý zákon. Prostě se všeobecně traduje, že je nutné dva roky doklady o zakoupeném zboží skladovat, tak tak činí. Zákon je ale v tomto ohledu až překvapivě vstřícný – vaší povinností je dokázat, že jste zboží u obchodníka skutečně koupili. Nikde ale není stanoveno, že tak musíte učinit originálním dokladem. K prokázaní nákupu zboží vám stačí i kopie účtenky, výpis bankovního účtu při platbě kartou nebo převodem, specifické zboží (prodává ho jen tato společnost) či třeba svědek. V případě svědka už bude možná dokazování o něco složitější, kopie dokladu či výpis z účtu je ale jistotou.
Plaťte kartou nebo účtenky skenujte
Co z toho plyne? Že vůbec nemusíte nic skladovat a klidně reklamovat bez účtenky v podobě originálního dokladu. Rozhodně to ale neznamená, že byste nyní měli začít bezmyšlenkovitě účtenky vyhazovat a až v případě problémů se začít starat. Můžete na to jít chytře – kde je to možné, plaťte kartou. Díky tomu získáte již samotnou platbou důkaz, že jste zboží u obchodníka zakoupili. Následný výpis z bankovního účtu vám pak k reklamaci stačí. Zde ale hrozí, že během záruční lhůty změníte banku a o tyto data přijdete (teoreticky je možné data dohledat, zdarma to být ale nemusí).
Možná je na čase si uvědomit, že jsme v 21. století a vedle nádobíčka nosíme každý den chytré zařízení. Účtenky můžeme s jeho pomocí skenovat kdekoliv a kdykoliv a při vhodné archivaci o ně nepřijdeme. Navíc se v počítači nebo v mobilu hledá o poznání lépe, než v šuplíku plném papírového odpadu. Skladování účtenek v digitální podobě má snad jen jednu nevýhodu – někteří prodejci vám budou tvrdit, že kopie účtenky nestačí. Trvejte ale na svém, chyba je v jejich zpátečnickém myšlení a neznalosti zákona.
Mobilní telefon a cloud ušetří čas i nervy
Jak dostat účtenky do digitální podoby? Prostě je vyfoťte mobilním telefonem. Buďte u toho ale profík a použijte třeba aplikaci CamScanner (Android, iOS), která účtenky automaticky ořízne, vycentruje a vylepší pro snazší čtení. Nasnímané doklady můžete samozřejmě nosit s sebou, ukládat na CDčka či diskety v případě fajnšmekrů.
Google uskladní i najde za vás
Ještě lepší řešení je ale využít cloudového úložiště od Googlu – ten sice teoreticky bude vědět, jaké boty, telefon nebo pneumatiky do auta kupujete, odmění vás ale snadným vyhledáváním. Google disk totiž dokáže vyhledávat nejen podle názvu souboru, ale i podle textu, který je uvnitř. A to i u nasnímaných obrázků skrze CamScanner. Strýček dává 15GB úložiště zdarma všem, tak proč jej o nějaký ten gigabajt neobrat, že?
Bohatě tedy postačí, pokud si budete ukládat všechny naskenované účtenky do jedné složky v Google Drive a když pak budete chtít reklamovat třeba nefunkční telefon, zadáte do vyhledávání jeho název či obchod. A Google vám to během vteřiny naservíruje, aniž byste museli přehazovat tuny papírů a hledat jednu konkrétní. Teoreticky by mělo stačit ukázat kopii účtenky přímo z displeje mobilního telefonu, vytisknutím kopie ale rozhodně chybu neuděláte.
Obchod nemusí uznat reklamaci, pokud jste zboží nezakoupil Vy
No, a teď trochu druhá strana mince. Přestože s účtenkou nám zákon pomáhá a můžeme se obejít bez nesmyslných hald papírů v šuplíku, při nákupu zboží od jiné fyzické osoby nastávají komplikace. Pokud vám totiž prodávající k výrobku předá fakturu, na které je jeho jméno, tak i přes stále trvající záruční lhůtu vás může obchod při reklamaci poslat do patřičných míst. Práva z vadného plnění a z nesplněné jakosti se totiž nevážou na zakoupenou věc, ale na smluvní strany – tedy společnost, která zboží prodává, a kupujícího, který je uveden na faktuře. Jak z toho ven? Postoupením práv z vadného plnění.
Realita není tak zlá, většina obchodů na to nehledí
Pokud jsme vás nyní vystrašili, že nelze reklamovat zboží, u kterého je na faktuře uveden někdo jiný, tak nezoufejte. Podle banánových zákonů naší země tomu skutečně tak je, reálně na to ale obchody příliš nehledí. Takových zboží už se reklamovaly možná i miliony a jen hrstka byla zamítnuta. Je každopádně dobré vědět, že pokud bude nějaký prodejce otravovat, má na to právo. Bohužel.